آموزش املا به شیوه بازی

املای توپی

کلمات کلیدی یا مهم را روی کاغذی نوشته و روی توپی می چسبانیم. هر بار توپ را به طرف یک دانش آموز پرت می کنیم، او پس از دیدن کلمه با آن جمله ای می سازد و آن جمله را به کل کلاس می گوی.

کلمه گم شده

چند کلمه را به صورت صحیح روی تابلو می نویسیم، به دانش آموزان می گوییم که به کلمات توجه

کنند. یکی از دانش آموزان را از کلاس بیرون می فرستیم و یکی از کلمات را پاک می کنیم تا وقتی دانش آموز وارد کلاس شد، حدس بزند کدام کلمه پاک شده است و آن را مجددا بنویسد.

نوبت کیه؟

در این روش بخش های هر کلمه و یا ترکیب ها را در کارت هایی نوشته و به دانش آموزان داده می شود. آموزگار کلمه ای را نام می برد. هر دانش آموزی که با کارتهایی که در دست دارد و می تواند کلمه را بسازد بیرون می آید. یکی دیگر از دانش آموزان به صورت انتخابی یا داوطلب آن کلمه را روی تخته کلاس می نویسد.

اسم - فامیل

این همان بازی قدیمی است، با این تفاوت که ستون ها کمتر است. در ضمن صدای اول کلمه مورد نظر چاپ شده است.

املای مشارکتی

در این روش املاگویی باید هر گروه یک جمله را آماده می کند و به ترتیب برای کلیه دانش آموزان کلاس دیکته می کند. باید به این نکته توجه داشت که، در هر گروه یکی از اعضا جمله را می گویدو دیگر اعضا می نویسند. یکی از اعضا نیز می تواند به عنوان ناظر درست نویسی جمله گروه را کنترل کند.

روش مسابقه ای

املا به روش مسابقه ای روش دیگری از نحوه املا گفتن به شمار می رود. در این روش چند دانش آموز تقریبا هم سطح انتخاب می شود. ابتدا تخته کلاس را به دو یا سه قسمت تقسیم می کنیم و سپس کلمه یا جمله ای توسط معلم گفته می شود.

املای جای خالی

این روش به دو صورت حذف کامل کلمه یا حذف بخشی از کلمه به صورت حروف قابل اجراست، بدین صرت که در یک متن از پیش تهیه شده بعضی از کلمات یا حروف را جا می اندازیم، سپس از روی متن برای کلاس می خوانیم و حتی کلمه ای هم که جا افتاده است توسط معلم قرائت می شود. دانش آموزان پس از شنیدن کلمه جای خالی را پر می کنند.

املای تصویری

الف) تصاویر نیمه مجسم: دانش آموزان باید واژه ها متناسب با هر تصویر را زیر آن بنویسند.

ب) اجسام مجسم: تعدادی از وسایلی که دانش آموزان نوشتن کامل ان را آموخته اند روی میز می چینیم، تا دانش آموزان به صورت فردی یا با مشورت هم و به صورت گروهی املای آن وسایل را بنویسند.

املای مشورتی

در این روش اعضای گروه در ساخت جمله و یا متن کامل املا شرکت فعال دارند. می توانیم کلماتی را در اختیار گروه ها گذاشته تا با هم فکری جمله های معنی دار و کامل بسازند.

 استفاده از خمیرهای بازی در دیکته

هر گروه از دانش آموزان حروف یا کلمه ای را با خمیر بازی درست می کنند و در معرض دید دیگر گروه ها قرار می دهند.

املای صوتی

در این روش متن املا از شب قبل توسط معلم روی نوار کاست ضبط می شود. موقع املااین نوار در کلاس پخش می شود تا کودک متن را بنویسد. نکته ای که در این جا قابل ذکر است، متن ضبط شده نباید سریع و بدون تکرار باشد. همچنین برای تنوع بیشتر می توان از صدای فرد دیگری برای انجام این کار کمک گرفت.

استفاده از هر کدام از روش های املا گویی در بالا بستگی به تعداد دانش آموزان، سن دانش آموزان و عوامل دیگری وابسته است.

زایمان عقرب

عکس/ زایمان شگفت انگیز عقرب ها

ادامه نوشته

قلب انسان این طوری می زند!



بهترین ذکر برای رفع گرفتاری از پيامبر (ص)


«در شدايد و گرفتاري ها، بهترين ذکر اين است که از پيامبر(ص) به ما رسيده که فرموده اند: «امان لامتي من الم لاحول و لاقوة الا بالله العلي العظيم، لا ملجاء و لامنجا من ا... الااليه.»
در محضر بزرگان فرصتی است برای آموختن نکاتی که در هیچ کتابی یافت نمی‌شود و در واقع راه میان‌بری است به سوی خوبی‌ها و درستی‌ها که تقدیم به همه کاربران عزیز می‌گردد.

عارف گران قدر، حضرت آيت ا... بهجت مي فرمايند: «در شدايد و گرفتاري ها، بهترين ذکر اين است که از پيامبر(ص) به ما رسيده که فرموده اند: «امان لامتي من الم لاحول و لاقوة الا بالله العلي العظيم، لا ملجاء و لامنجا من ا... الااليه.» يعني اين سخن ايمني از ناراحتي براي امت من است. هيچ دگرگوني و نيرويي جز به خداوند والا و بزرگ تحقق نمي يابد و هيچ پناهگاه و جايگاه نجاتي از خدا جز به سوي خدا نيست.»

برگرفته از کتاب «نکته هاي ناب» -ص ۷۲


منبع: شیعه آنلاین

چه کسانی در آسیاب جهنم، آرد می شوند؟


عقیق: نتیجه معصیت و گناه برخی افراد که معمولا نیز شهرتی به لحاظ موقعیت خود دارند با مردم عادی متفاوت است.

در روایت زیر که از امیر مومنان نقل شده است به پنج گروه اشاره شده که حاصل گناه آنان برای جامعه بسیار زیان آفرین بوده و نیز مجازات سختی در سرای آخرت در انتظار آنان است.
امام علی علیه السلام می فرمایند:
به درستی که در جهنم آسیابی است که پنج گروه را (خرد می کند و )به آرد (تبدیل) می کند .آیا از من نمی پرسید که چه چیزی را آرد می کند؟
گفتند: چه چیزی را آرد می کند ای امیرمومنان
فرمودند:

1- علمای گناهکار
2- قاریان فاسق
3- فرمانروایان ظالم 
4- وزرای خائن
5- عرفای دروغگو
و همانا در آتش (جهنم ) شهری است که به آن حصینه گفته می شود ،آیا از من نمی پرسید در آن چیست؟
گفته شد ای امیر مومنان در آن چیست؟ فرمودند :در آن دست های بیعت شکنان است.


منبع: قدس آنلاین